Tandrem på A4
Tandrem på A4
Hej..
bliver inden længe ejer af en A4 1,8 1997, gået ca 115.000 km. Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvornår tandremmen på denne modle skulle være skiftet efter forskrifterne??
På forhånd tak!
bliver inden længe ejer af en A4 1,8 1997, gået ca 115.000 km. Er der nogen herinde der kan fortælle mig hvornår tandremmen på denne modle skulle være skiftet efter forskrifterne??
På forhånd tak!
Hej Osvald!
Efter audi's serviceskema skal tandremmen skiftes ved 120000km og gerne før.
hilsen Geert
Efter audi's serviceskema skal tandremmen skiftes ved 120000km og gerne før.
hilsen Geert
Audi Coupé 20v quattro 1989 SOLGT
www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14515
Audi A6 2.8 quattro 1994
www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=203422
www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14515
Audi A6 2.8 quattro 1994
www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=203422
Til alle.
Jeg arbejder lidt i min fritid på et værksted,
hvis nogen spør' der hvornår skal jeg skifte tandrem
på min bil,anbefaler vi altid max 80 000 Km
mellem hvert skift,
du kan godt køre længere, men chancen for at remmen
knækker er meget stor.
Jeg kører aldrig selv over 80 000 Km.
Forøvrigt har FDM også haft nogle artikler om dette
emne, hvor de skriver at det Km. antal der bliver skrevet
i instruktions bøgerne er sat alt for højt.
M.v.h. jje96
Jeg arbejder lidt i min fritid på et værksted,
hvis nogen spør' der hvornår skal jeg skifte tandrem
på min bil,anbefaler vi altid max 80 000 Km
mellem hvert skift,
du kan godt køre længere, men chancen for at remmen
knækker er meget stor.
Jeg kører aldrig selv over 80 000 Km.
Forøvrigt har FDM også haft nogle artikler om dette
emne, hvor de skriver at det Km. antal der bliver skrevet
i instruktions bøgerne er sat alt for højt.
M.v.h. jje96
Den skal skiftes for hver 90.000 km.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Jeg kan se i min servicebog at det sker på 120.000 km eftersynet...
Jeg spurgte hos Audi og de anbefaler at den skal skiftes ved max. 100.000 km sammen med vandpumpen. Man tør vel ikke andet, for sådan en tandrem/vandpumpe kan virkelig lave ravage hvis det går i stykker...
Jeg spurgte hos Audi og de anbefaler at den skal skiftes ved max. 100.000 km sammen med vandpumpen. Man tør vel ikke andet, for sådan en tandrem/vandpumpe kan virkelig lave ravage hvis det går i stykker...
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug:
Skifteintervallet for tandrem på en 1.8 og en 2.8 er ikke ens.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
OKpeb skrev:Skifteintervallet for tandrem på en 1.8 og en 2.8 er ikke ens.
- Glem alt efter godmorgen så... Men generelt er det ihvertfald en god ide at skifte lidt før hvis man er i tvivl...
Senest rettet af kirkster 13/05/2004 14:26, rettet i alt 1 gang.
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug:
- Kim.Poulsen
- Forumbruger
- Indlæg: 273
- Tilmeldt: 30/09/2003 20:25
- Geografisk sted: Birkerød, Nordsjælland
Har fået skiftet tandrem i Flensburg for en måned siden. Dernede påklæber de en lille label i motorrummet hvor der står:
Tandremmen skal skiftes ved 120.000 km.
Direkte forespurgt bekræftede de at en A4 1,8T skal skiftes ved dette kilometertal. Endvidere udtalte de at de ikke kendte til knækkede tandremme på disse modeller.
Hvor er vi så henne?
Tandremmen skal skiftes ved 120.000 km.
Direkte forespurgt bekræftede de at en A4 1,8T skal skiftes ved dette kilometertal. Endvidere udtalte de at de ikke kendte til knækkede tandremme på disse modeller.
Hvor er vi så henne?
Lige nøjagtig "tandrems-spørgsmålet" er et spørgsmål der <i>altid</i> skaber debat. Især når producenten, via deres forskrifter og vejledninger for bilen, skriver én ting - og alle andre noget andet.
I dét her tilfælde, så ville jeg vælge at lytte til en god og pålidelig mekaniker, og se at få den rem skiftet. De penge det koster, er ganske godt givet ud hvis alternativet er en procentmæssig stor chance for en knækket rem. Når dén først ryger...så bliver det ofte <i>meget</i> dyrt. Pludselig er der <b>nul</b> styr på nogetsomhelst i motoren....og det giver, alt efter hvordan motoren køres på tidspunktet remmen brister, noget der ligner kartoffelmos i toppen.
Jeg taler af erfaring. Dog ikke fra en Audi, men fra min gamle Toyota.
Jeg fik skiftet min for 14 dage siden, nu da mekanikeren alligevel havde min motor splittet i atomer. Jeg turde ikke andet efterhånden. (her havde remmen gået ca. 100.000)
Jeg vil hellere vide mig sikker, end at køre 20-30.000 km imens jeg sidder på nåle, og mine ører tror de hører mislyde alle vegne.
I dét her tilfælde, så ville jeg vælge at lytte til en god og pålidelig mekaniker, og se at få den rem skiftet. De penge det koster, er ganske godt givet ud hvis alternativet er en procentmæssig stor chance for en knækket rem. Når dén først ryger...så bliver det ofte <i>meget</i> dyrt. Pludselig er der <b>nul</b> styr på nogetsomhelst i motoren....og det giver, alt efter hvordan motoren køres på tidspunktet remmen brister, noget der ligner kartoffelmos i toppen.
Jeg taler af erfaring. Dog ikke fra en Audi, men fra min gamle Toyota.
Jeg fik skiftet min for 14 dage siden, nu da mekanikeren alligevel havde min motor splittet i atomer. Jeg turde ikke andet efterhånden. (her havde remmen gået ca. 100.000)
Jeg vil hellere vide mig sikker, end at køre 20-30.000 km imens jeg sidder på nåle, og mine ører tror de hører mislyde alle vegne.
- Kim.Poulsen
- Forumbruger
- Indlæg: 273
- Tilmeldt: 30/09/2003 20:25
- Geografisk sted: Birkerød, Nordsjælland
Kan vi ikke konkludere at det er et spørgsmål om antal km. og tid.
Hvis man kører 50.000 km. om året, sker der sikkert ikke noget ved at tandremmen bliver 2 1/2 år gammel men hvis man kører 20.000 km. kan det måske være mere risikabelt med en 6 år gammel rem.
Personligt tror jeg fabrikken kun tænker på km.
/ Kim
Hvis man kører 50.000 km. om året, sker der sikkert ikke noget ved at tandremmen bliver 2 1/2 år gammel men hvis man kører 20.000 km. kan det måske være mere risikabelt med en 6 år gammel rem.
Personligt tror jeg fabrikken kun tænker på km.
/ Kim
- cwolff
- Forumbruger
- Indlæg: 683
- Tilmeldt: 26/05/2004 17:57
- Geografisk sted: Lidt udenfor Storkøbenhavn
Min A4 1,6 fra 1998 har kun kørt 55.000 km - bør tandremmen så skiftes? (det er da lidt tidligt, ikke?)
C Wolff
C Wolff
Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI, 2013
VW Up 1.0, 2014
Tidligere biler:
Audi 80S, 1973 — Audi A4 Avant 1.8T, 2006 — Audi A4 1.6, 2001 — Audi A2, 2001 — Audi A4 1.6, 1995
VW Touran 2.0 TDI, 2011 — VW Golf II, 1988
VW Up 1.0, 2014
Tidligere biler:
Audi 80S, 1973 — Audi A4 Avant 1.8T, 2006 — Audi A4 1.6, 2001 — Audi A2, 2001 — Audi A4 1.6, 1995
VW Touran 2.0 TDI, 2011 — VW Golf II, 1988
En anden indgangsvinkel kunne måske være hvor langt man kan køre på en tandrem, uden at den nødvendigvis går itu. Jeg har lige skiftet tandrem på min 100 2,2 ltr 1988, og hold nu godt fast, jeg har alle regninger på alt hvad der er fortaget af rep. på bilen siden 1992, og den har IKKE fået skiftet tandrem i 230000km !!! Det pudsige er at tandremme ikke var revnet imellem tænderne, og at den i det hele taget så fint ud. Om det var fordi der var sprøjtet tectyl ind/på knasthjul,rem og pumpe ( samt skjold omkring tandremmen), der gjorde at den havde det så fint, ved jeg ikke.
Men ved nogen motorer, feks. 2,2 og 2,3ltr i standard trim, vil et tandrems havari ikke nødvendigvis medfører skade på topstykke/ventiler. (eftersom der er så god plads at stemplerne ikke kan nå ventilerne.)
MVH. John Bech
Men ved nogen motorer, feks. 2,2 og 2,3ltr i standard trim, vil et tandrems havari ikke nødvendigvis medfører skade på topstykke/ventiler. (eftersom der er så god plads at stemplerne ikke kan nå ventilerne.)
MVH. John Bech
- cwolff
- Forumbruger
- Indlæg: 683
- Tilmeldt: 26/05/2004 17:57
- Geografisk sted: Lidt udenfor Storkøbenhavn
Nu har jeg kørt ca. 86.000 km...og kiggede tilfældigvis i mit servicehæfte, hvor der står noget om de forskellige services, intervaller m.m.
<b><font color="red">Der står overhovedet ikke noget om at tandremmen skal skiftes på en 4 cylinder</font id="red"></b> (altså som min 1,6). Er det en fejl...eller? Omkring 4 cylinder står der kun profilkilrem og kilerem....
Det er da lidt mærkeligt...ikke!?
<b><font color="red">Der står overhovedet ikke noget om at tandremmen skal skiftes på en 4 cylinder</font id="red"></b> (altså som min 1,6). Er det en fejl...eller? Omkring 4 cylinder står der kun profilkilrem og kilerem....
Det er da lidt mærkeligt...ikke!?
Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI, 2013
VW Up 1.0, 2014
Tidligere biler:
Audi 80S, 1973 — Audi A4 Avant 1.8T, 2006 — Audi A4 1.6, 2001 — Audi A2, 2001 — Audi A4 1.6, 1995
VW Touran 2.0 TDI, 2011 — VW Golf II, 1988
VW Up 1.0, 2014
Tidligere biler:
Audi 80S, 1973 — Audi A4 Avant 1.8T, 2006 — Audi A4 1.6, 2001 — Audi A2, 2001 — Audi A4 1.6, 1995
VW Touran 2.0 TDI, 2011 — VW Golf II, 1988
-
- Forumbruger
- Indlæg: 38
- Tilmeldt: 22/02/2005 21:59
På min 1,8 20v 1995 står der heller ikke et ord om skifteintervaller på tandrem.
Jeg købte den i september sidste år med 107.000 på uret. Så det første der skete var at få skiftet olie og tandrem.
Jeg skifter ved 3 års interval, det har jeg det bedst med. Jeg kører ikke så mange kilometer om året, så jeg er mere bange for at skidtet mørner over end at den bliver slidt istykker.
Vi ses til sommertræf
Klausfireman
Jeg købte den i september sidste år med 107.000 på uret. Så det første der skete var at få skiftet olie og tandrem.
Jeg skifter ved 3 års interval, det har jeg det bedst med. Jeg kører ikke så mange kilometer om året, så jeg er mere bange for at skidtet mørner over end at den bliver slidt istykker.
Vi ses til sommertræf
Klausfireman