Lodning af gamle ledninger
Lodning af gamle ledninger
Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
- audi_claus
- Audi club DK Adjudant
- Indlæg: 1829
- Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
- Geografisk sted: Ebeltoft
Re: Lodning af gamle ledninger
ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti
Ja de skal helst være fortinnede. På en båd bliver flettet kobber (som alm. blød netledning) sort flere meter ind i kablet på meget kort tid. Ir kan dog skrabes af i et vist omfang.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Re: Lodning af gamle ledninger
Har skrabt og skrabt uden den store succes, og ja, man tror man kan klippe et par centimeter, men nej.
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Re: Lodning af gamle ledninger
ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti
Fint tip!
Det ville måske være på sin plads at nævne at en efterfølgende skylning i vand er en god idé. Og måske også at lodning ikke er optimalt til samling af ledninger i biler og på MC - klemmuffer er bedre til at undgå efterfølgende brud (men også noget klodsede).
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Re: Lodning af gamle ledninger
tscheel skrev:ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti
Fint tip!
Det ville måske være på sin plads at nævne at en efterfølgende skylning i vand er en god idé. Og måske også at lodning ikke er optimalt til samling af ledninger i biler og på MC - klemmuffer er bedre til at undgå efterfølgende brud (men også noget klodsede).
Har aldrig haft en knækket ledning grundet lodning, men det udelukker jo ikke at det kan ske.
Saltsyre er meget aggresivt, derfor skal man passe på, jeg har aldrig skyllet med vand, og mit trailerlys virker fint på 3. år efter rep. men det lyder som en god ide
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Re: Lodning af gamle ledninger
ullum skrev:tscheel skrev:ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti
Fint tip!
Det ville måske være på sin plads at nævne at en efterfølgende skylning i vand er en god idé. Og måske også at lodning ikke er optimalt til samling af ledninger i biler og på MC - klemmuffer er bedre til at undgå efterfølgende brud (men også noget klodsede).
Har aldrig haft en knækket ledning grundet lodning, men det udelukker jo ikke at det kan ske.
Saltsyre er meget aggresivt, derfor skal man passe på, jeg har aldrig skyllet med vand, og mit trailerlys virker fint på 3. år efter rep. men det lyder som en god ide
Jeg er mest nervøs for fingerspidserne, når man lige skal sno trådene efter deoxidering
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Re: Lodning af gamle ledninger
tscheel skrev:ullum skrev:tscheel skrev:ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti
Fint tip!
Det ville måske være på sin plads at nævne at en efterfølgende skylning i vand er en god idé. Og måske også at lodning ikke er optimalt til samling af ledninger i biler og på MC - klemmuffer er bedre til at undgå efterfølgende brud (men også noget klodsede).
Har aldrig haft en knækket ledning grundet lodning, men det udelukker jo ikke at det kan ske.
Saltsyre er meget aggresivt, derfor skal man passe på, jeg har aldrig skyllet med vand, og mit trailerlys virker fint på 3. år efter rep. men det lyder som en god ide
Jeg er mest nervøs for fingerspidserne, når man lige skal sno trådene efter deoxidering
http://www.linds.dk/100-stk-handsker-en ... kpa_1.aspx
Har jeg altid på værkstedet, praktisk hvis cykelkæden lige skal på, et eller andet males eller der skal kul på grillen (find selv på flere )
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Re: Lodning af gamle ledninger
tscheel skrev:ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti
Fint tip!
Det ville måske være på sin plads at nævne at en efterfølgende skylning i vand er en god idé. Og måske også at lodning ikke er optimalt til samling af ledninger i biler og på MC - klemmuffer er bedre til at undgå efterfølgende brud (men også noget klodsede).
Lodning er optimalt, det er bedre end klemmemuffer, da disse over tiden mister ledeevnen, plus ledningen gerne irer over lige ved samlingen, især på steder hvor der er meget fugt
og er lodningen lavet rigtigt så er det ligesom en svejsning, det er ikke lodningen der knækker, men ved siden af
Mvh. Morten
Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White
Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White
Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Re: Lodning af gamle ledninger
MortenAa skrev:og er lodningen lavet rigtigt så er det ligesom en svejsning, det er ikke lodningen der knækker, men ved siden af
Det er præcis problemet - stivheden i lodningen flytter al bevægelse til et punkt lige ved siden af lodningen, der bliver metaltræt.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Re: Lodning af gamle ledninger
tscheel skrev:MortenAa skrev:og er lodningen lavet rigtigt så er det ligesom en svejsning, det er ikke lodningen der knækker, men ved siden af
Det er præcis problemet - stivheden i lodningen flytter al bevægelse til et punkt lige ved siden af lodningen, der bliver metaltræt.
Krympeflex
Jeg dækker alle mine lodninger med krympeflex af samme årsag...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Lodning af gamle ledninger
SorenR skrev:tscheel skrev:MortenAa skrev:og er lodningen lavet rigtigt så er det ligesom en svejsning, det er ikke lodningen der knækker, men ved siden af
Det er præcis problemet - stivheden i lodningen flytter al bevægelse til et punkt lige ved siden af lodningen, der bliver metaltræt.
Krympeflex
Jeg dækker alle mine lodninger med krympeflex af samme årsag...
Gør jeg også, måske derfor jeg aldrig har haft en knækket lodning
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom