Lodning af gamle ledninger

Videregiv et godt råd eller find måske selv et godt råd.
Besvar
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Lodning af gamle ledninger

Indlæg af ullum »

Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti :)
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Lodning af gamle ledninger

Indlæg af audi_claus »

ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti :)


Ja de skal helst være fortinnede. På en båd bliver flettet kobber (som alm. blød netledning) sort flere meter ind i kablet på meget kort tid. Ir kan dog skrabes af i et vist omfang.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Lodning af gamle ledninger

Indlæg af ullum »

Har skrabt og skrabt uden den store succes, og ja, man tror man kan klippe et par centimeter, men nej.
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Lodning af gamle ledninger

Indlæg af tscheel »

ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti :)


Fint tip!

Det ville måske være på sin plads at nævne at en efterfølgende skylning i vand er en god idé. Og måske også at lodning ikke er optimalt til samling af ledninger i biler og på MC - klemmuffer er bedre til at undgå efterfølgende brud (men også noget klodsede).
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Lodning af gamle ledninger

Indlæg af ullum »

tscheel skrev:
ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti :)


Fint tip!

Det ville måske være på sin plads at nævne at en efterfølgende skylning i vand er en god idé. Og måske også at lodning ikke er optimalt til samling af ledninger i biler og på MC - klemmuffer er bedre til at undgå efterfølgende brud (men også noget klodsede).


Har aldrig haft en knækket ledning grundet lodning, men det udelukker jo ikke at det kan ske.
Saltsyre er meget aggresivt, derfor skal man passe på, jeg har aldrig skyllet med vand, og mit trailerlys virker fint på 3. år efter rep. men det lyder som en god ide
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Lodning af gamle ledninger

Indlæg af tscheel »

ullum skrev:
tscheel skrev:
ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti :)


Fint tip!

Det ville måske være på sin plads at nævne at en efterfølgende skylning i vand er en god idé. Og måske også at lodning ikke er optimalt til samling af ledninger i biler og på MC - klemmuffer er bedre til at undgå efterfølgende brud (men også noget klodsede).


Har aldrig haft en knækket ledning grundet lodning, men det udelukker jo ikke at det kan ske.
Saltsyre er meget aggresivt, derfor skal man passe på, jeg har aldrig skyllet med vand, og mit trailerlys virker fint på 3. år efter rep. men det lyder som en god ide


Jeg er mest nervøs for fingerspidserne, når man lige skal sno trådene efter deoxidering :D
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Lodning af gamle ledninger

Indlæg af ullum »

tscheel skrev:
ullum skrev:
tscheel skrev:
ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti :)


Fint tip!

Det ville måske være på sin plads at nævne at en efterfølgende skylning i vand er en god idé. Og måske også at lodning ikke er optimalt til samling af ledninger i biler og på MC - klemmuffer er bedre til at undgå efterfølgende brud (men også noget klodsede).


Har aldrig haft en knækket ledning grundet lodning, men det udelukker jo ikke at det kan ske.
Saltsyre er meget aggresivt, derfor skal man passe på, jeg har aldrig skyllet med vand, og mit trailerlys virker fint på 3. år efter rep. men det lyder som en god ide


Jeg er mest nervøs for fingerspidserne, når man lige skal sno trådene efter deoxidering :D


http://www.linds.dk/100-stk-handsker-en ... kpa_1.aspx

Har jeg altid på værkstedet, praktisk hvis cykelkæden lige skal på, et eller andet males eller der skal kul på grillen (find selv på flere :) )
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
MortenAa
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 1/09/2009 19:59
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Re: Lodning af gamle ledninger

Indlæg af MortenAa »

tscheel skrev:
ullum skrev:Gamle ledninger kan være helt sorte af ir og komplet umulige at lodde.
Dyp enden i lidt ren saltsyre et par sekunder, og vupti :)


Fint tip!

Det ville måske være på sin plads at nævne at en efterfølgende skylning i vand er en god idé. Og måske også at lodning ikke er optimalt til samling af ledninger i biler og på MC - klemmuffer er bedre til at undgå efterfølgende brud (men også noget klodsede).


Lodning er optimalt, det er bedre end klemmemuffer, da disse over tiden mister ledeevnen, plus ledningen gerne irer over lige ved samlingen, især på steder hvor der er meget fugt :)

og er lodningen lavet rigtigt så er det ligesom en svejsning, det er ikke lodningen der knækker, men ved siden af ;)
Mvh. Morten

Min bil:
Seat Ibiza Style 2017 1.0TSI Pearl White

Tidligere:
Audi 80 B4 1994 2,0E ABK Limousine Vulkanschwarz Perleffekt LZ9U
Audi 80 B4 1994 1,9TDI 1Z Avant 1.9 i RS2 optik, Højglans sort.
Brugeravatar
tscheel
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1400
Tilmeldt: 9/09/2005 17:06
Geografisk sted: Ubby

Re: Lodning af gamle ledninger

Indlæg af tscheel »

MortenAa skrev:og er lodningen lavet rigtigt så er det ligesom en svejsning, det er ikke lodningen der knækker, men ved siden af ;)


Det er præcis problemet - stivheden i lodningen flytter al bevægelse til et punkt lige ved siden af lodningen, der bliver metaltræt.
vh
Torben
Audi A2 '00 | Yamaha FJ1100 '84
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Lodning af gamle ledninger

Indlæg af SorenR »

tscheel skrev:
MortenAa skrev:og er lodningen lavet rigtigt så er det ligesom en svejsning, det er ikke lodningen der knækker, men ved siden af ;)


Det er præcis problemet - stivheden i lodningen flytter al bevægelse til et punkt lige ved siden af lodningen, der bliver metaltræt.

Krympeflex :idea: ;)

Jeg dækker alle mine lodninger med krympeflex af samme årsag...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Lodning af gamle ledninger

Indlæg af ullum »

SorenR skrev:
tscheel skrev:
MortenAa skrev:og er lodningen lavet rigtigt så er det ligesom en svejsning, det er ikke lodningen der knækker, men ved siden af ;)


Det er præcis problemet - stivheden i lodningen flytter al bevægelse til et punkt lige ved siden af lodningen, der bliver metaltræt.

Krympeflex :idea: ;)

Jeg dækker alle mine lodninger med krympeflex af samme årsag...


Gør jeg også, måske derfor jeg aldrig har haft en knækket lodning :)
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Besvar

Tilbage til "Tips & gode råd"