Audi A4
-
- Forumbruger
- Indlæg: 309
- Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Audi A4
Hejsa
Min søn har en Audi A4 1,6 årgang 2001.
Når han starter bilen kold, kører den fint, når han så slukker motoren - når den er varm, har den svært ved at starte igen, og når den så endelig starter, så kører den kun på 3 cylindre (sådan føles det - der er intet optræk overhovedet).
Lader han den der imod stå indtil den er blevet kold, starter den fint, og kører fint igen.
Hvad hulans kan det være. ?
Min søn har en Audi A4 1,6 årgang 2001.
Når han starter bilen kold, kører den fint, når han så slukker motoren - når den er varm, har den svært ved at starte igen, og når den så endelig starter, så kører den kun på 3 cylindre (sådan føles det - der er intet optræk overhovedet).
Lader han den der imod stå indtil den er blevet kold, starter den fint, og kører fint igen.
Hvad hulans kan det være. ?
Stig Bindner / Ishøj
Audi A5 2,0 TFSi 252 Cabriolet quattro S-tr. 2d - 2017
Audi A6, 2,4 V6 Tiptronic - 1998
Audi A5 2,0 TFSi 252 Cabriolet quattro S-tr. 2d - 2017
Audi A6, 2,4 V6 Tiptronic - 1998
Re: Audi A4
Luftmassemåler (måler også temperaturen på indsugningsluften) eller vandtemperatursensor.
Den første luft, der forbruges ved genstart med varm motor, er meget varm, og hvis ECU'en tror, at luften bare er 40 grader eller deromkring, får den alt for meget benzin.
Du kan udlæse vandtemperaturen i en måleværdiblok, og svjv også indsugningslufttemperaturen.
Ellers kunne du prøve at trække stikket til luftmassemåleren af, næste gang den laver problemer. Hvis den så kan starte => LMM ringe. LMM sætter kun en fejl, hvis den er meget ringe eller helt defekt.
Vandtemperaturmålerens signal bruges også til at dosere benzinmængden (kold motor fed blanding - hvis blandingen bliver ved med at være fed på grund af et forkert signal, vil motoren ikke ret gerne i gang), så den kan også drille, men den er lidt mere lusket at tjekke. Prøv først, om du kan se noget i måleværdiblokkene.
Går den virkelig kun på 3 cylindre, eller er den bare lam (i nødprogram)? Hvis den er i nødprogram, vil der også være gemt en fejl, du kan udlæse.
\Alex
Den første luft, der forbruges ved genstart med varm motor, er meget varm, og hvis ECU'en tror, at luften bare er 40 grader eller deromkring, får den alt for meget benzin.
Du kan udlæse vandtemperaturen i en måleværdiblok, og svjv også indsugningslufttemperaturen.
Ellers kunne du prøve at trække stikket til luftmassemåleren af, næste gang den laver problemer. Hvis den så kan starte => LMM ringe. LMM sætter kun en fejl, hvis den er meget ringe eller helt defekt.
Vandtemperaturmålerens signal bruges også til at dosere benzinmængden (kold motor fed blanding - hvis blandingen bliver ved med at være fed på grund af et forkert signal, vil motoren ikke ret gerne i gang), så den kan også drille, men den er lidt mere lusket at tjekke. Prøv først, om du kan se noget i måleværdiblokkene.
Går den virkelig kun på 3 cylindre, eller er den bare lam (i nødprogram)? Hvis den er i nødprogram, vil der også være gemt en fejl, du kan udlæse.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
-
- Forumbruger
- Indlæg: 309
- Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Re: Audi A4
Hej Alex
Tror rent faktisk ikke den går på 3 cylindre, men måske blot i nødprogram (er blot vant til at min egen Audi kører normalt i nødprogram)
/Stig
Tror rent faktisk ikke den går på 3 cylindre, men måske blot i nødprogram (er blot vant til at min egen Audi kører normalt i nødprogram)
/Stig
Høy skrev:Luftmassemåler (måler også temperaturen på indsugningsluften) eller vandtemperatursensor.
Den første luft, der forbruges ved genstart med varm motor, er meget varm, og hvis ECU'en tror, at luften bare er 40 grader eller deromkring, får den alt for meget benzin.
Du kan udlæse vandtemperaturen i en måleværdiblok, og svjv også indsugningslufttemperaturen.
Ellers kunne du prøve at trække stikket til luftmassemåleren af, næste gang den laver problemer. Hvis den så kan starte => LMM ringe. LMM sætter kun en fejl, hvis den er meget ringe eller helt defekt.
Vandtemperaturmålerens signal bruges også til at dosere benzinmængden (kold motor fed blanding - hvis blandingen bliver ved med at være fed på grund af et forkert signal, vil motoren ikke ret gerne i gang), så den kan også drille, men den er lidt mere lusket at tjekke. Prøv først, om du kan se noget i måleværdiblokkene.
Går den virkelig kun på 3 cylindre, eller er den bare lam (i nødprogram)? Hvis den er i nødprogram, vil der også være gemt en fejl, du kan udlæse.
\Alex
Re: Audi A4
Det lyder også for mig som om det er luftmængdemåleren/luftmassemåleren. Man kan godt købe en uoriginal en billigt på www.ebay.de el. www.ebay.co.uk - dog kræver det (så vidt jeg husker) et stykke specialværktøj (mener det er en Torx 35 el. 30, med et "hul" i midten (den kan fås i silvan til 25 kroner)).
Med venlig hilsen
Emil Sørensen
There is nothing more useless than runway behind you
Emil Sørensen
There is nothing more useless than runway behind you
-
- Forumbruger
- Indlæg: 309
- Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Re: Audi A4
Hej Emil
Ja det troede jeg også, men når den går dårligt i motoren (efter varm opstart), og man så piller stikket til luftmassemåleren af, så "vælter" motoren (som den vel skal), så på et eller andet niveau har den altså ef effekt, men kan selvfølgelig stadig godt være i uorden. ??
Ja det troede jeg også, men når den går dårligt i motoren (efter varm opstart), og man så piller stikket til luftmassemåleren af, så "vælter" motoren (som den vel skal), så på et eller andet niveau har den altså ef effekt, men kan selvfølgelig stadig godt være i uorden. ??
CELSDK skrev:Det lyder også for mig som om det er luftmængdemåleren/luftmassemåleren. Man kan godt købe en uoriginal en billigt på http://www.ebay.de el. http://www.ebay.co.uk - dog kræver det (så vidt jeg husker) et stykke specialværktøj (mener det er en Torx 35 el. 30, med et "hul" i midten (den kan fås i silvan til 25 kroner)).
Re: Audi A4
Ja det troede jeg også, men når den går dårligt i motoren (efter varm opstart), og man så piller stikket til luftmassemåleren af, så "vælter" motoren (som den vel skal), så på et eller andet niveau har den altså ef effekt, men kan selvfølgelig stadig godt være i uorden. ??
Men kan den starte med det samme uden LMM, når den er varm? Kender du motorbogstaverne? 2001 kan være flere forskellige.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
-
- Forumbruger
- Indlæg: 309
- Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Re: Audi A4
Hej Alex
Motoren er en 8E, og jeg har ikke prøvet det med at pille stikket af når den ikke rigtigt vil starte, for hvis den så vil starte, kan man jo være sikker (mere/mindre) på at det er LMM.
/Stig
Motoren er en 8E, og jeg har ikke prøvet det med at pille stikket af når den ikke rigtigt vil starte, for hvis den så vil starte, kan man jo være sikker (mere/mindre) på at det er LMM.
/Stig
Høy skrev:Ja det troede jeg også, men når den går dårligt i motoren (efter varm opstart), og man så piller stikket til luftmassemåleren af, så "vælter" motoren (som den vel skal), så på et eller andet niveau har den altså ef effekt, men kan selvfølgelig stadig godt være i uorden. ??
Men kan den starte med det samme uden LMM, når den er varm? Kender du motorbogstaverne? 2001 kan være flere forskellige.
\Alex
Re: Audi A4
Det er en del af typebetegnelsen for modellen - ikke din motorkode.stigbindner skrev:Motoren er en 8E
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line
'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
-
- Forumbruger
- Indlæg: 309
- Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Re: Audi A4
Da det er min søns bil, er det noget jeg må undersøge.
/Stig
/Stig
Gio skrev:Det er en del af typebetegnelsen for modellen - ikke din motorkode.stigbindner skrev:Motoren er en 8E
Re: Audi A4
stigbindner skrev:Da det er min søns bil, er det noget jeg må undersøge.
/StigGio skrev:Det er en del af typebetegnelsen for modellen - ikke din motorkode.stigbindner skrev:Motoren er en 8E
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line
'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Re: Audi A4
Hvis det er en 8E, må det næsten være en ALZ-motor. Jeg ville bare tjekke, om der var en separat lufttemperaturføler, men det er vist kun turbobilerne, der har det.
Jeg hælder efterhånden næsten mere til vandtemperaturføleren. Du kan måle den og sammenligne de to kredse, men den koster ikke ret meget, så det er næsten nemmere bare at bytte den i stedet for.
Den sidder i det sorte rør helt ude til højre på dette billede:
\Alex
Jeg hælder efterhånden næsten mere til vandtemperaturføleren. Du kan måle den og sammenligne de to kredse, men den koster ikke ret meget, så det er næsten nemmere bare at bytte den i stedet for.
Den sidder i det sorte rør helt ude til højre på dette billede:
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Audi A4
Lyder meget som vandtemperaturføleren.
Jeg havde en fejl med nøjagtig samme symptomer på en A4 1.8t, AEB motor, der skyldtes en defekt temperaturføler. Motorstyringen tror motoren er kold og giver for meget benzin, når man prøver at starte den i varm tilstand.
Jeg havde en fejl med nøjagtig samme symptomer på en A4 1.8t, AEB motor, der skyldtes en defekt temperaturføler. Motorstyringen tror motoren er kold og giver for meget benzin, når man prøver at starte den i varm tilstand.
Senest rettet af Fink 23/07/2012 18:05, rettet i alt 1 gang.
-
- Forumbruger
- Indlæg: 309
- Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Re: Audi A4
Hejsa
Min søn har lige været på værksted og fået udlæst fejlrapport på motoren, og den kommer med en sporadisk fejl på føleren for motoromdr. tal. lyder det som noget der kunne forårsage dette. ?
/Stig
Min søn har lige været på værksted og fået udlæst fejlrapport på motoren, og den kommer med en sporadisk fejl på føleren for motoromdr. tal. lyder det som noget der kunne forårsage dette. ?
/Stig
Høy skrev:Hvis det er en 8E, må det næsten være en ALZ-motor. Jeg ville bare tjekke, om der var en separat lufttemperaturføler, men det er vist kun turbobilerne, der har det.
Jeg hælder efterhånden næsten mere til vandtemperaturføleren. Du kan måle den og sammenligne de to kredse, men den koster ikke ret meget, så det er næsten nemmere bare at bytte den i stedet for.
Den sidder i det sorte rør helt ude til højre på dette billede:
\Alex
-
- Forumbruger
- Indlæg: 309
- Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Re: Audi A4
Du har iøvrigt ret det er en ALZ motor.
/Stig
/Stig
Høy skrev:Hvis det er en 8E, må det næsten være en ALZ-motor. Jeg ville bare tjekke, om der var en separat lufttemperaturføler, men det er vist kun turbobilerne, der har det.
Jeg hælder efterhånden næsten mere til vandtemperaturføleren. Du kan måle den og sammenligne de to kredse, men den koster ikke ret meget, så det er næsten nemmere bare at bytte den i stedet for.
Den sidder i det sorte rør helt ude til højre på dette billede:
\Alex
Re: Audi A4
Det kan sagtens hindre den i at starte (G28 - Motoromdrejningsføler). Det skulle bare ikke rigtigt have noget med temperaturen at gøre, men den slags giverfejl behøver ikke at være særligt systematiske.
Omdrejningsføleren er heller ikke voldsomt dyr, og på de fleste er den ret nem at skifte. Det er noget med en tusindlap inkl. arbejdsløn hernede, men mon ikke det kan ordnes for omkring det syvdobbelte i Danmark .
Det bør være den, der kan ses på billedet lige til højre for oliefilteret (den sidder noget længere inde). Giverringen er skruet på enden af krumtappen og fiser rundt inde i oliesumpen, så sensoren sidder et stykke inde i motorblokken. Det ser ud til, at man relativt nemt kan komme til den nedefra.
EDIT: Fandt et "pillet" billede af den: Sensoren skal sidde i det runde hul nederst til højre, hvor der er en halvrund bue i godset.
\Alex
Omdrejningsføleren er heller ikke voldsomt dyr, og på de fleste er den ret nem at skifte. Det er noget med en tusindlap inkl. arbejdsløn hernede, men mon ikke det kan ordnes for omkring det syvdobbelte i Danmark .
Det bør være den, der kan ses på billedet lige til højre for oliefilteret (den sidder noget længere inde). Giverringen er skruet på enden af krumtappen og fiser rundt inde i oliesumpen, så sensoren sidder et stykke inde i motorblokken. Det ser ud til, at man relativt nemt kan komme til den nedefra.
EDIT: Fandt et "pillet" billede af den: Sensoren skal sidde i det runde hul nederst til højre, hvor der er en halvrund bue i godset.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Audi A4
En defekt sensor ØD giver,kan sagtens være problemet. Jeg har prøvet at bilen kørte fint kold, varm ville den ikke starte.Fejludlæsning viste fejl på giveren, og en udskiftning løste problemet.
Elektronik er generalt følsomt over for varme,så jeg ville starte her.
Elektronik er generalt følsomt over for varme,så jeg ville starte her.
-
- Forumbruger
- Indlæg: 309
- Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
- Geografisk sted: Ishøj
- Kontakt:
Re: Audi A4
Tak til jer alle for kompetente svar, vi skifter føleren og ser hvad der sker.
God sommer.
/Stig
God sommer.
/Stig
coleman skrev:En defekt sensor ØD giver,kan sagtens være problemet. Jeg har prøvet at bilen kørte fint kold, varm ville den ikke starte.Fejludlæsning viste fejl på giveren, og en udskiftning løste problemet.
Elektronik er generalt følsomt over for varme,så jeg ville starte her.