Audi A4

Videregiv et godt råd eller find måske selv et godt råd.
Besvar
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Audi A4

Indlæg af stigbindner »

Hejsa

Min søn har en Audi A4 1,6 årgang 2001.

Når han starter bilen kold, kører den fint, når han så slukker motoren - når den er varm, har den svært ved at starte igen, og når den så endelig starter, så kører den kun på 3 cylindre (sådan føles det - der er intet optræk overhovedet).

Lader han den der imod stå indtil den er blevet kold, starter den fint, og kører fint igen.

Hvad hulans kan det være. ?
Stig Bindner / Ishøj
Audi A5 2,0 TFSi 252 Cabriolet quattro S-tr. 2d - 2017
Audi A6, 2,4 V6 Tiptronic - 1998
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A4

Indlæg af Høy »

Luftmassemåler (måler også temperaturen på indsugningsluften) eller vandtemperatursensor.

Den første luft, der forbruges ved genstart med varm motor, er meget varm, og hvis ECU'en tror, at luften bare er 40 grader eller deromkring, får den alt for meget benzin.

Du kan udlæse vandtemperaturen i en måleværdiblok, og svjv også indsugningslufttemperaturen.

Ellers kunne du prøve at trække stikket til luftmassemåleren af, næste gang den laver problemer. Hvis den så kan starte => LMM ringe. LMM sætter kun en fejl, hvis den er meget ringe eller helt defekt.

Vandtemperaturmålerens signal bruges også til at dosere benzinmængden (kold motor fed blanding - hvis blandingen bliver ved med at være fed på grund af et forkert signal, vil motoren ikke ret gerne i gang), så den kan også drille, men den er lidt mere lusket at tjekke. Prøv først, om du kan se noget i måleværdiblokkene.

Går den virkelig kun på 3 cylindre, eller er den bare lam (i nødprogram)? Hvis den er i nødprogram, vil der også være gemt en fejl, du kan udlæse.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Audi A4

Indlæg af stigbindner »

Hej Alex

Tror rent faktisk ikke den går på 3 cylindre, men måske blot i nødprogram (er blot vant til at min egen Audi kører normalt i nødprogram)

/Stig


Høy skrev:Luftmassemåler (måler også temperaturen på indsugningsluften) eller vandtemperatursensor.

Den første luft, der forbruges ved genstart med varm motor, er meget varm, og hvis ECU'en tror, at luften bare er 40 grader eller deromkring, får den alt for meget benzin.

Du kan udlæse vandtemperaturen i en måleværdiblok, og svjv også indsugningslufttemperaturen.

Ellers kunne du prøve at trække stikket til luftmassemåleren af, næste gang den laver problemer. Hvis den så kan starte => LMM ringe. LMM sætter kun en fejl, hvis den er meget ringe eller helt defekt.

Vandtemperaturmålerens signal bruges også til at dosere benzinmængden (kold motor fed blanding - hvis blandingen bliver ved med at være fed på grund af et forkert signal, vil motoren ikke ret gerne i gang), så den kan også drille, men den er lidt mere lusket at tjekke. Prøv først, om du kan se noget i måleværdiblokkene.

Går den virkelig kun på 3 cylindre, eller er den bare lam (i nødprogram)? Hvis den er i nødprogram, vil der også være gemt en fejl, du kan udlæse.

\Alex
Brugeravatar
CELSDK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 39
Tilmeldt: 22/07/2012 13:56
Geografisk sted: Hillerød

Re: Audi A4

Indlæg af CELSDK »

Det lyder også for mig som om det er luftmængdemåleren/luftmassemåleren. Man kan godt købe en uoriginal en billigt på www.ebay.de el. www.ebay.co.uk - dog kræver det (så vidt jeg husker) et stykke specialværktøj (mener det er en Torx 35 el. 30, med et "hul" i midten (den kan fås i silvan til 25 kroner)).
Med venlig hilsen

Emil Sørensen

There is nothing more useless than runway behind you
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Audi A4

Indlæg af stigbindner »

Hej Emil

Ja det troede jeg også, men når den går dårligt i motoren (efter varm opstart), og man så piller stikket til luftmassemåleren af, så "vælter" motoren (som den vel skal), så på et eller andet niveau har den altså ef effekt, men kan selvfølgelig stadig godt være i uorden. ??

CELSDK skrev:Det lyder også for mig som om det er luftmængdemåleren/luftmassemåleren. Man kan godt købe en uoriginal en billigt på http://www.ebay.de el. http://www.ebay.co.uk - dog kræver det (så vidt jeg husker) et stykke specialværktøj (mener det er en Torx 35 el. 30, med et "hul" i midten (den kan fås i silvan til 25 kroner)).
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A4

Indlæg af Høy »

Ja det troede jeg også, men når den går dårligt i motoren (efter varm opstart), og man så piller stikket til luftmassemåleren af, så "vælter" motoren (som den vel skal), så på et eller andet niveau har den altså ef effekt, men kan selvfølgelig stadig godt være i uorden. ??


Men kan den starte med det samme uden LMM, når den er varm? Kender du motorbogstaverne? 2001 kan være flere forskellige.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Audi A4

Indlæg af stigbindner »

Hej Alex

Motoren er en 8E, og jeg har ikke prøvet det med at pille stikket af når den ikke rigtigt vil starte, for hvis den så vil starte, kan man jo være sikker (mere/mindre) på at det er LMM.

/Stig

Høy skrev:
Ja det troede jeg også, men når den går dårligt i motoren (efter varm opstart), og man så piller stikket til luftmassemåleren af, så "vælter" motoren (som den vel skal), så på et eller andet niveau har den altså ef effekt, men kan selvfølgelig stadig godt være i uorden. ??


Men kan den starte med det samme uden LMM, når den er varm? Kender du motorbogstaverne? 2001 kan være flere forskellige.

\Alex
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Audi A4

Indlæg af Gio »

stigbindner skrev:Motoren er en 8E
Det er en del af typebetegnelsen for modellen - ikke din motorkode.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Audi A4

Indlæg af stigbindner »

Da det er min søns bil, er det noget jeg må undersøge.

/Stig

Gio skrev:
stigbindner skrev:Motoren er en 8E
Det er en del af typebetegnelsen for modellen - ikke din motorkode.
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Audi A4

Indlæg af Gio »

stigbindner skrev:Da det er min søns bil, er det noget jeg må undersøge.

/Stig

Gio skrev:
stigbindner skrev:Motoren er en 8E
Det er en del af typebetegnelsen for modellen - ikke din motorkode.
(y)
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A4

Indlæg af Høy »

Hvis det er en 8E, må det næsten være en ALZ-motor. Jeg ville bare tjekke, om der var en separat lufttemperaturføler, men det er vist kun turbobilerne, der har det.

Jeg hælder efterhånden næsten mere til vandtemperaturføleren. Du kan måle den og sammenligne de to kredse, men den koster ikke ret meget, så det er næsten nemmere bare at bytte den i stedet for.

Den sidder i det sorte rør helt ude til højre på dette billede:

Billede

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Fink
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 518
Tilmeldt: 4/09/2008 21:16

Re: Audi A4

Indlæg af Fink »

Lyder meget som vandtemperaturføleren.
Jeg havde en fejl med nøjagtig samme symptomer på en A4 1.8t, AEB motor, der skyldtes en defekt temperaturføler. Motorstyringen tror motoren er kold og giver for meget benzin, når man prøver at starte den i varm tilstand.
Senest rettet af Fink 23/07/2012 18:05, rettet i alt 1 gang.
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Audi A4

Indlæg af stigbindner »

Hejsa

Min søn har lige været på værksted og fået udlæst fejlrapport på motoren, og den kommer med en sporadisk fejl på føleren for motoromdr. tal. lyder det som noget der kunne forårsage dette. ?

/Stig

Høy skrev:Hvis det er en 8E, må det næsten være en ALZ-motor. Jeg ville bare tjekke, om der var en separat lufttemperaturføler, men det er vist kun turbobilerne, der har det.

Jeg hælder efterhånden næsten mere til vandtemperaturføleren. Du kan måle den og sammenligne de to kredse, men den koster ikke ret meget, så det er næsten nemmere bare at bytte den i stedet for.

Den sidder i det sorte rør helt ude til højre på dette billede:

Billede

\Alex
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Audi A4

Indlæg af stigbindner »

Du har iøvrigt ret det er en ALZ motor.

/Stig

Høy skrev:Hvis det er en 8E, må det næsten være en ALZ-motor. Jeg ville bare tjekke, om der var en separat lufttemperaturføler, men det er vist kun turbobilerne, der har det.

Jeg hælder efterhånden næsten mere til vandtemperaturføleren. Du kan måle den og sammenligne de to kredse, men den koster ikke ret meget, så det er næsten nemmere bare at bytte den i stedet for.

Den sidder i det sorte rør helt ude til højre på dette billede:

Billede

\Alex
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A4

Indlæg af Høy »

Det kan sagtens hindre den i at starte (G28 - Motoromdrejningsføler). Det skulle bare ikke rigtigt have noget med temperaturen at gøre, men den slags giverfejl behøver ikke at være særligt systematiske.

Omdrejningsføleren er heller ikke voldsomt dyr, og på de fleste er den ret nem at skifte. Det er noget med en tusindlap inkl. arbejdsløn hernede, men mon ikke det kan ordnes for omkring det syvdobbelte i Danmark :mrgreen: .

Det bør være den, der kan ses på billedet lige til højre for oliefilteret (den sidder noget længere inde). Giverringen er skruet på enden af krumtappen og fiser rundt inde i oliesumpen, så sensoren sidder et stykke inde i motorblokken. Det ser ud til, at man relativt nemt kan komme til den nedefra.

EDIT: Fandt et "pillet" billede af den: Sensoren skal sidde i det runde hul nederst til højre, hvor der er en halvrund bue i godset.

Billede

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
coleman
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 16/07/2005 19:41

Re: Audi A4

Indlæg af coleman »

En defekt sensor ØD giver,kan sagtens være problemet. Jeg har prøvet at bilen kørte fint kold, varm ville den ikke starte.Fejludlæsning viste fejl på giveren, og en udskiftning løste problemet.
Elektronik er generalt følsomt over for varme,så jeg ville starte her.
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Audi A4

Indlæg af stigbindner »

Tak til jer alle for kompetente svar, vi skifter føleren og ser hvad der sker.

God sommer.

/Stig

coleman skrev:En defekt sensor ØD giver,kan sagtens være problemet. Jeg har prøvet at bilen kørte fint kold, varm ville den ikke starte.Fejludlæsning viste fejl på giveren, og en udskiftning løste problemet.
Elektronik er generalt følsomt over for varme,så jeg ville starte her.
Besvar

Tilbage til "Tips & gode råd"