Bagerste vinduesvisker på A4 Avant årg. 2002 8E

Videregiv et godt råd eller find måske selv et godt råd.
Besvar
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Bagerste vinduesvisker på A4 Avant årg. 2002 8E

Indlæg af Erik K »

Hej alle.

Er der en der kan hjælpe mig med min bagerste vindusvisker. Den er slidt op / gået i stykker i de hakker i plastikken der skal holde den fast på akslen fra motoren.

Hvordan får jeg møtrikken af, ( må jeg tage hårdt ved den med min 13 mm. top ? )
Går der noget i stykker inde i motoren, hvis jeg bruger for meget vold ?
Jeg har smurt den med WD 40 men den er åbenbart rustet fast.
Det er ret gevind, ikke ?

Jeg har tængt mig og skære den op med min lille luftskærer med en meget tynd skæreskive, HVIS jeg kan købe en ny arm med møtrik.
Er der èn der har sådan èn til salg og hvad er prisen, incl. forsendelse ???

Hvem kan hjælpe mig ???
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
Brugeravatar
ullum
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2729
Tilmeldt: 25/12/2006 15:20
Geografisk sted: Fredericia

Re: Bagerste vinduesvisker på A4 Avant årg. 2002 8E

Indlæg af ullum »

Tjae, alt kan jo ødelægges, men den tåler noget. Hvor lang tid har det været dyppet i wd40, det kan godt kræve et døgn for at virke.
Jeg er sikker på du kan købe en ny arm
mvh Ullum
________________
Volvo V40, '15
D3 5 cyl, 150 hk
Dragstar Classic 1100 ´07 custom
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Re: Bagerste vinduesvisker på A4 Avant årg. 2002 8E

Indlæg af Erik K »

ullum skrev:Tjae, alt kan jo ødelægges, men den tåler noget. Hvor lang tid har det været dyppet i wd40, det kan godt kræve et døgn for at virke.
Jeg er sikker på du kan købe en ny arm

Hej Ullum.
Tak for svar.
Jeg har smurt den tre gange nu i dag her over middag. Jeg vil løbende smørre den igen, til i morgen.
Jeg havde en tanke om, at der var et medlem der har en brugt til salg og ville sende den til mig med en møtrik med. Naturligvis med betaling forlods.
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Re: Bagerste vinduesvisker på A4 Avant årg. 2002 8E

Indlæg af Erik K »

Hej alle.

Jeg har nu bestilt en helt ny ved min mekaniker, så I skal ikke lede længere. Der kommer en komplet med det hele, regner jeg med.
Løsner møtrikken ikke sig første gang med topnøglen, skærer jeg den over med min lille luft sliver / skærer.

Tak for jeres deltagelse !
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
Brugeravatar
Madz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 644
Tilmeldt: 1/10/2006 18:03
Geografisk sted: Viborg

Re: Bagerste vinduesvisker på A4 Avant årg. 2002 8E

Indlæg af Madz »

Min var møtrik var også rustet helt fast, da jeg ville skifte min visker men den fik en gang WD40 og så så brugte jeg en slag boremaskine og wupti løsenet den sig :)
Men nu når du skal have den skiftet har du vel købt en Aerotwin visker fra en Q5/A1 den passer lige på og virker 50 gange bedre end den gamle...
Min dyse var også helt irret til så den skiftet jeg også.
Har skrevet om det her
Billede
BMWho?
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Re: Bagerste vinduesvisker på A4 Avant årg. 2002 8E

Indlæg af Erik K »

Hej Madz.
ØV, ØV. Desværre kom dit indlæg 1 dag for sent. Jeg havde bestilt en ny ved mekanikeren.
Jeg fik en ny arm, - blad, - møtrik og en ny skjold.
Jeg er spændt på, hvad regnigen lyder på.
Og jeg glemte selvfølgelig og bestille en ny dyse !!! Den gamle er revnet to steder i den ring den sidder fast med. Så det er en ommer.
Som sagt, tog jeg fat med en 13 mm. top og den kom ikke, trods jævnlig smørrelse med WD 40. Jeg valgt ret hurtigt og skære den op, som jeg også havde forudset og det gik lige så fint.
Det kører igen bortset fra, at jeg nu mangler en ny dysse.

Men ellers TAK for dit indlæg. Den kan jeg og andre jo bruge, hvis jeg og andre senere skal have nye dele.
Her har jeg skåret møtrikken igennem.
Her har jeg skåret møtrikken igennem.
Bag visker 2-G160x120.jpg (6.37 KiB) Vist 15315 gange
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Re: Bagerste vinduesvisker på A4 Avant årg. 2002 8E

Indlæg af Erik K »

Jeg fortsætter lige, hvor jeg slap sidste gang. Fordi nu er min visker gået fast, den vil IKKE køre og vandet kommer heller ikke frem til min nye dysse.
OK, så må den skilles ad, da min Prof. mekaniker nabo siger de kan ire fast i akslen.
Det kan jeg nu ikke forstå, da det vel er lavet i rustfri stål og plastik. Neeej, det er ikke rustfri stål, skulle jeg hilse og sige ( se billede herunder )

Jeg sætter lige en billed serie ind så i kan se, hvordan de forskellige dele sidder fast. Der kommer også nogle billeder af, hvordan selve viskermotoren ser ud indvendig.
Jeg håber dette er til nogen hjælp for dem der selv vil rode med og skille det ad.
Den store plade sidder fast med de blanke clips og fire skruer, èn ved hvert grebhul og to ved trekanten.
Den store plade sidder fast med de blanke clips og fire skruer, èn ved hvert grebhul og to ved trekanten.
Denne lille "tap" i hver hjørne foroven, kan godt være noget genstridig og få af, hvis ikke man ved den er der.
Denne lille "tap" i hver hjørne foroven, kan godt være noget genstridig og få af, hvis ikke man ved den er der.
Audi bk 3.jpg (69.53 KiB) Vist 14754 gange
Her ses det stykke foroven med tre clips i overkantan og to i hvert side. Løsn de to sider først.<br />Der er også lige to torx 20´er skruer for neden der skal af først.
Her ses det stykke foroven med tre clips i overkantan og to i hvert side. Løsn de to sider først.
Der er også lige to torx 20´er skruer for neden der skal af først.
Så kom turen til låsecylinderen da jeg også skulle have skiftet de to nummerpladelys OG grebhus. Skru skruen ud og drej låsekassen lidt rundt og skub den indad i klappen. Den skal selvfølgelig smørres op med WD40.
Så kom turen til låsecylinderen da jeg også skulle have skiftet de to nummerpladelys OG grebhus. Skru skruen ud og drej låsekassen lidt rundt og skub den indad i klappen. Den skal selvfølgelig smørres op med WD40.
Audi bk 13.jpg (69.52 KiB) Vist 14754 gange
Her ses den nye og gamle grebhus. <br />Den gamle var noget iret. Bemærk de fire skruer der skal holde den fast.
Her ses den nye og gamle grebhus.
Den gamle var noget iret. Bemærk de fire skruer der skal holde den fast.
Audi bk 15.jpg (70.49 KiB) Vist 14754 gange
Senest rettet af Erik K 8/11/2012 16:35, rettet i alt 1 gang.
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
Erik K
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 118
Tilmeldt: 10/07/2008 13:24
Geografisk sted: Struer - Jylland
Kontakt:

Re: Bagerste vinduesvisker på A4 Avant årg. 2002 8E

Indlæg af Erik K »

Jeg blev ikke færdig, så fortsættelse følger her:
Loftbeklædningen tog jeg også af, fordi jeg regnede med, at der var en ledningssamling oppe bag ved den. Det var der IKKE. Men her kan i se, hvordan den tages af med en lang glat fiber kile som jeg har savet til.
Loftbeklædningen tog jeg også af, fordi jeg regnede med, at der var en ledningssamling oppe bag ved den. Det var der IKKE. Men her kan i se, hvordan den tages af med en lang glat fiber kile som jeg har savet til.
Audi bk 21.jpg (52.35 KiB) Vist 14751 gange
Her ses viskeren indv. , hvor jeg har skruet dækslet af.
Her ses viskeren indv. , hvor jeg har skruet dækslet af.
Her ses viskeren adskildt, renset og smurt igen. Da jeg skulle samle igen, manglede en O-ring / pakningsring for uden på akslen. Den lavede jeg selv ved hjælp af en O-ring sat på i rillen og en boremaskine på i den ende som sidder inde ved tandhjulet. Spændt godt fast og så ellers slibe den til på en slibesten, indtil den passer ind i &quot;røret&quot; Den blev smurt godt ind i noget spray fedt så den kunne glide på plads. De bevægelige dele i huset fik også en ordentlig omgang med sprayfedt. Den O-ring som ses på billedet, passede indv. som pakning ved overgang dæksel og aksel. ( Modsat ende på akslen som den ligger. )
Her ses viskeren adskildt, renset og smurt igen. Da jeg skulle samle igen, manglede en O-ring / pakningsring for uden på akslen. Den lavede jeg selv ved hjælp af en O-ring sat på i rillen og en boremaskine på i den ende som sidder inde ved tandhjulet. Spændt godt fast og så ellers slibe den til på en slibesten, indtil den passer ind i "røret" Den blev smurt godt ind i noget spray fedt så den kunne glide på plads. De bevægelige dele i huset fik også en ordentlig omgang med sprayfedt. Den O-ring som ses på billedet, passede indv. som pakning ved overgang dæksel og aksel. ( Modsat ende på akslen som den ligger. )
Bag visker 7.JPG (77.03 KiB) Vist 14751 gange


Så er det ellers bare om og samle igen.

Her ses hvor slangen er knækket.
Her ses hvor slangen er knækket.


Slangen var også knækket, så jeg købte en slangesamler ved min nabo. Sæt en passende krympeflex ind over slangen. Varmede slangen lidt op så den kunne samles, Skub krympeflexen hen over samlingen og varm det op også. Og saml færdig.

NU kører det hele som det skal og jeg har sparet en hel del penge ved og selv reparere det.
Jeg håber denne guide kan hjælpe nogen til en bedre forståelse af, hvordan man selv kan gøre.

Mvh. Erik K
Erik K

Audi A4 Avant 2.5 V6 TDI 8E BFC 2002
Polo 1.4
VW Transporter T4 2,4 2000
www.VCDS.dk Diagnose udstyr

Se også min hjemmeside: www.hus4u.dk

HUSK!!!: Vær mod andre, som du ønsker de skal være mod dig !!!!
Besvar

Tilbage til "Tips & gode råd"