Undervogn A4 B6

Videregiv et godt råd eller find måske selv et godt råd.
Besvar
kosmic
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20/07/2009 16:08
Geografisk sted: København

Undervogn A4 B6

Indlæg af kosmic »

Hej

Jeg søger hjælp til gode råd angående skift af dæmper og fejdre foran. (Helst uden at ødelægge div. alu arme)

Bilen er fra 2002 så det sidder godt fast :(

Har også læst at det er bedst at spænde alle bolte når der er belastning på hjulet. Hvordan gør i det?
rj.dk
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 105
Tilmeldt: 19/12/2011 19:30
Geografisk sted: Nord for Kjøvenhaun

Re: Undervogn A4 B6

Indlæg af rj.dk »

kosmic skrev:Har også læst at det er bedst at spænde alle bolte når der er belastning på hjulet. Hvordan gør i det?


Det er ikke bare bedst. Det er nødvendigt, hvis det skal holde.

Det nemmeste er at gøre det på en firesøjlet- eller en kørebanelift.
(Husk, som altid, at ironi og sarkasme forekommer i mine indlæg, hvis de anstøder dig, så ignorér dem venligst. Det er nemmest for alle parter.

If it breaks, fix it. If it doesn't break, make it lighter...

Alt, der er over 3 sekunder 0-100, er kun til transport...
kosmic
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20/07/2009 16:08
Geografisk sted: København

Re: Undervogn A4 B6

Indlæg af kosmic »

så man løsner alle bolte lidt og spænder det med belastning på?
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Undervogn A4 B6

Indlæg af SorenR »

kosmic skrev:så man løsner alle bolte lidt og spænder det med belastning på?

Kun de bolte der går gennem gummibøsninger... Og man skal huske at spænde dem med det rette moment bagefter...

Jeg plejer at måle afstanden fra akselbolten/midten af hjulet lodret op til skærmkanten, sætte bilen på bukke og løfte ophænget med en donkraft... Nogle af boltene kan du ikke komme til når hjulet sidder på..

Det er straks lidt sværere når man sætter kortere fjedre på bilen - så skal man regne på tallene :mrgreen:

Har efterhånden gjort det nogle gange på min S4 og ved skift fra sommer-fjedre til vinter-fjedre kan det gøres hele vejen rundt på et par timer :-

Øh... Hvis du kun skal skifte dæmpere og fjedre til nye magen til skal du ikke bekymre dig om tilspænding med vægt på - du kommer ikke i nærheden af de bolte...

Du skal fjerne bolten der holder de øverste bærearme i "svanehalsen", de tre bolte der holder "fjedertårnet" i motorrummet og bolten nederst på fjederbenet, så kan du tage hele fjederbenet ud... Du skal ikke løsne andre bolte på bærearmene... Resten er til at regne ud ;-)

Husk fjederklemmer... Hvis du bare løsner møtrikken på dæmperen uden at klemme fjederen sammen så gør dig selv en tjeneste og gør det udenfor skadestuen ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
kosmic
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20/07/2009 16:08
Geografisk sted: København

Re: Undervogn A4 B6

Indlæg af kosmic »

Tak for god info søren :)

har du også en god måde til at få den lange 110 MM bolt løs på som holder de 2 bærearme der skal af yderst ?

Den er std. nu og skal montere 4 stk HR fjedre. I bag er det klaret. ( Jeg kan vel måle det hele efter op til skærmkanten når den er samlet med de nye fjedre og klare det på den måde?
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Undervogn A4 B6

Indlæg af SorenR »

kosmic skrev:Tak for god info søren :)

har du også en god måde til at få den lange 110 MM bolt løs på som holder de 2 bærearme der skal af yderst ?

Den er std. nu og skal montere 4 stk HR fjedre. I bag er det klaret. ( Jeg kan vel måle det hele efter op til skærmkanten når den er samlet med de nye fjedre og klare det på den måde?

Sænkningsfjedre sætter sig i løbet af 500-1000 km...

Den lange bolt er kim til megen fornøjelse, godt med WD40 over en uges tid og hvis det fejler, en god boremaskine og nogle nye bor. Pas på skærmkanterne, hvis du forsøger at slå den ud, det ser ikke så godt ud, når man lige strejfer kanten med en 5 punds mukkert :oops:

Det er en strækbolt, så den skal altid skiftes, med mindre man sætter en stålbolt i. En god ide er at pladre det til med kobberfedt når man sætter en ny i...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
kosmic
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20/07/2009 16:08
Geografisk sted: København

Re: Undervogn A4 B6

Indlæg af kosmic »

Så hvis man har lidt tålmodighed kan det gøres uden at skulle skifte stumper ud over bolten?

Har du de NM som alle de bolte skal spændes med? Gerne bagpå også hvis det kan lade sig gøre. der har jeg har de 2 bolte afmonteret der holder bære armen/bagbro.


Hvad hedder det program hvor man ser alt med NM osv på hele bilen?
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Vesterlyng Strand

Re: Undervogn A4 B6

Indlæg af SorenR »

kosmic skrev:Så hvis man har lidt tålmodighed kan det gøres uden at skulle skifte stumper ud over bolten?

Har du de NM som alle de bolte skal spændes med? Gerne bagpå også hvis det kan lade sig gøre. der har jeg har de 2 bolte afmonteret der holder bære armen/bagbro.


Hvad hedder det program hvor man ser alt med NM osv på hele bilen?

VAG har noget der hedder ElsaWin, ellers er der bøger som f.eks Hayes og So Wird's Gemacht..
Vedhæftede filer
forhjulsophæng.pdf
(66.51 KiB) Downloadet 863 gange
baghjulsophæng.pdf
(37.61 KiB) Downloadet 940 gange
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Tips & gode råd"