Ramper og Olieskift!!

Videregiv et godt råd eller find måske selv et godt råd.
Besvar
Brugeravatar
cwolff
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 683
Tilmeldt: 26/05/2004 17:57
Geografisk sted: Lidt udenfor Storkøbenhavn

Ramper og Olieskift!!

Indlæg af cwolff »

Hej,

jeg har lige købt 2 opkørselramper hos Høyer Autodele. Og de ser da fine og stabile ud.

Er der nogen der ved hvor sikre de er - kan man trygt lægge sig under dem?

En anden ting - så er det jo fint selv at skifte f.eks olie under sådanne. Men bilen står jo ikke 100% plan nå de er på ramperne, og ikke al olie kommer vel ud? Er det et problem, eller drejer det sig om så lidt at det ikke betyder noget?

Tak for svar

C Wolff

A4 - 1,6 - '98
Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI, 2013
VW Up 1.0, 2014

Tidligere biler:
Audi 80S, 1973 — Audi A4 Avant 1.8T, 2006 — Audi A4 1.6, 2001 — Audi A2, 2001 — Audi A4 1.6, 1995
VW Touran 2.0 TDI, 2011 — VW Golf II, 1988
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Jan-DK »

Det kommer vel anpå hvad vej din "ikke konens" men bilens bundprop vender. Række runge
Hvis den vender fremad er det måske ikke helt godt.
Hvis den vender bagud er det pokkers godt "Egon".
Brugeravatar
cwolff
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 683
Tilmeldt: 26/05/2004 17:57
Geografisk sted: Lidt udenfor Storkøbenhavn

Indlæg af cwolff »

Jan-DK skrev:...Hvis den vender fremad er det måske ikke helt godt.
Hvis den vender bagud er det pokkers godt "Egon"...



Det er en A4 1,6 fra '98...mener faktisk den vender bagud - så det er jo ok!!!

Og hvad med ramperne - nogen erfaringer?
Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI, 2013
VW Up 1.0, 2014

Tidligere biler:
Audi 80S, 1973 — Audi A4 Avant 1.8T, 2006 — Audi A4 1.6, 2001 — Audi A2, 2001 — Audi A4 1.6, 1995
VW Touran 2.0 TDI, 2011 — VW Golf II, 1988
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Jan-DK »

Nej. Har altid kun brugt bukke.
På arbejde har vi en lift.
KasperF
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 42
Tilmeldt: 4/05/2004 10:40

Indlæg af KasperF »

Har lige købt en oliesuger til 159,- i Biltema - den stikkes ned i oliepindens hul, efter at oliepinden er taget ud - tilsluttes 12V, og så går der 2 min., så er alt olien suget op gennem hullet, og over i en beholder til brugt olie - virker fremragende....og den får faktisk stort set al den gamle olie ud..

Dermed slipper man for at hæve bilen, afmontere plasticskjoldet under motoren, rode inde under motoren m.v.

Mvh,
KasperF
Audi 100, type 44
Audi 100, type C4
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Jan-DK »

Men, Men, Men: Hvor ender den slange????
I bunden hvor bundproppen sidder.
Eller et stykke ved siden af.
Eller får du skubbet den så langt ned at den vipper op igen.
Shell tanke "havde" for år tilbage sådan en tingest, der gik kun ca. 2 år så forsvandt de igen. Hvorfor????.
Men MB har lavet det nummer i mange år, men de skifter jo også olie hele tiden. Meget glad
Brugeravatar
cwolff
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 683
Tilmeldt: 26/05/2004 17:57
Geografisk sted: Lidt udenfor Storkøbenhavn

Indlæg af cwolff »

KasperF skrev:Har lige købt en oliesuger til 159,- i Biltema - den stikkes ned i oliepindens hul, efter at oliepinden er taget ud - tilsluttes 12V, og så går der 2 min., så er alt olien suget op gennem hullet, og over i en beholder til brugt olie - virker fremragende....og den får faktisk stort set al den gamle olie ud..

Dermed slipper man for at hæve bilen, afmontere plasticskjoldet under motoren, rode inde under motoren m.v...

Ja det lyder absolut nemt - KasperF, du kan jo prøve at lægge mærke til oliepinden inden du går igang. Så kan du regne ud præcist hvor meget olie der burde skulle med op. Jeg hører gerne resultatet...

I øvrigt - sker der det store ved at man ikke får den sidste deciliter med, når der kommer 4l ny olie på?

<i>Bonusspørgsmålet Smiler: Jeg har i mange år brugt Shell Helix 10/40 (er ofte på tilbud i Bilka - er det ikke ok til min 1,6'er? </i>
Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI, 2013
VW Up 1.0, 2014

Tidligere biler:
Audi 80S, 1973 — Audi A4 Avant 1.8T, 2006 — Audi A4 1.6, 2001 — Audi A2, 2001 — Audi A4 1.6, 1995
VW Touran 2.0 TDI, 2011 — VW Golf II, 1988
Rico
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 206
Tilmeldt: 10/10/2003 22:37
Geografisk sted: Janderup

Indlæg af Rico »

jeg kan ikke finde den hos biltema, har du et link til den ??
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Jan-DK »

Der er en simpel grund til at jeg ikke kan lide den oliesuger:
Når man tager bundproppen af får man også det sidste med ud men samtidig skyler man evt. metalrester og/eller vand med ud.
bogo457 (hedder nu læder)

Indlæg af bogo457 (hedder nu læder) »

jeg ville nu ikke anvende en oliesuger, gør det dog på den gode gamle måde, ned på ryggen og løsne bundproppen, på med den igen, og så nyt olie på, du kan også bruge bilens dunkraft til at hæve den lidt, så du bedre kan komme til, hvis den er meget sænket eller der er lidt mave som "støder på" Række runge Række runge




cwolff skrev:Hej,

jeg har lige købt 2 opkørselramper hos Høyer Autodele. Og de ser da fine og stabile ud.

Er der nogen der ved hvor sikre de er - kan man trygt lægge sig under dem?

En anden ting - så er det jo fint selv at skifte f.eks olie under sådanne. Men bilen står jo ikke 100% plan nå de er på ramperne, og ikke al olie kommer vel ud? Er det et problem, eller drejer det sig om så lidt at det ikke betyder noget?

Tak for svar

C Wolff

A4 - 1,6 - '98
KasperF
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 42
Tilmeldt: 4/05/2004 10:40

Indlæg af KasperF »

cwolff skrev:
KasperF skrev:Har lige købt en oliesuger til 159,- i Biltema - den stikkes ned i oliepindens hul, efter at oliepinden er taget ud - tilsluttes 12V, og så går der 2 min., så er alt olien suget op gennem hullet, og over i en beholder til brugt olie - virker fremragende....og den får faktisk stort set al den gamle olie ud..

Dermed slipper man for at hæve bilen, afmontere plasticskjoldet under motoren, rode inde under motoren m.v...

Ja det lyder absolut nemt - KasperF, du kan jo prøve at lægge mærke til oliepinden inden du går igang. Så kan du regne ud præcist hvor meget olie der burde skulle med op. Jeg hører gerne resultatet...

I øvrigt - sker der det store ved at man ikke får den sidste deciliter med, når der kommer 4l ny olie på?

<i>Bonusspørgsmålet Smiler: Jeg har i mange år brugt Shell Helix 10/40 (er ofte på tilbud i Bilka - er det ikke ok til min 1,6'er? </i>


Jeg nærkiggede ikke på oliepinden inden jeg tappede af, men der skulle præcis efterfyldes den angivne mængde Mobil 5W/40 fuldsynth. (incl. oliefilter), så der har ikke været meget tilbage dernede. Efter påfyldning og kørsel ser den nye olie på oliepinden helt gylden og "ny" ud, ligesom det i beholderen....

Enig m.h.t. evt. bundslam - det "bedste" er nok at fjerne bundproppen (og evt. lime en stærk magnet på dens ende, for at fange evt. metalpartikler).

Slangen rammer bundkarret (kan tydeligt høres), men det er ikke noget problem at komme til at stikke den for langt ned, så den bøjer til siden/op igen - man får dog en temmelig god indikation ved at sammenligne med længden på oliepinden (og så lige give den et par cm mere, indtil man kan høre/mærke at den rammer bundkarret)......kan godt forestille mig, at det kan komme til at gå galt for nogle...nu er længden markeret på slangen, så det går hurtigt og glat fremover.

Oliesugeren har nr. 25-866 hos Biltema, og den er med i kataloget et par steder...

Mvh,
KasperF
Audi 100, type 44
Audi 100, type C4
Senest rettet af KasperF 8/06/2004 09:48, rettet i alt 1 gang.
Gæst

Indlæg af Gæst »

cwolff skrev:Hej,

jeg har lige købt 2 opkørselramper hos Høyer Autodele. Og de ser da fine og stabile ud.

Er der nogen der ved hvor sikre de er - kan man trygt lægge sig under dem?

En anden ting - så er det jo fint selv at skifte f.eks olie under sådanne. Men bilen står jo ikke 100% plan nå de er på ramperne, og ikke al olie kommer vel ud? Er det et problem, eller drejer det sig om så lidt at det ikke betyder noget?

Tak for svar

C Wolff

A4 - 1,6 - '98


Hej cwolff!

Jeg har fundet et par ramper på genbrugspladsen, rustne og ikke særlig pæne, men de virker, selv om at de ikke ser særlig solide ud. Jeg tænker helst ikke på hvad der kan ske hvis de bukker under for de mange kg. Chokeret
Brugeravatar
carstenhjorth
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 523
Tilmeldt: 8/08/2004 18:51
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af carstenhjorth »

10W40 på en "moderne" bil?? Det gjorde jeg ikke, du kan få 5w40 fuldsyntetisk til en smule mere. Det er ikke et punkt jeg gider spare de basseører på.
Med Venlig Hilsen
Carsten
Brugeravatar
cwolff
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 683
Tilmeldt: 26/05/2004 17:57
Geografisk sted: Lidt udenfor Storkøbenhavn

Indlæg af cwolff »

ok - jamen hvis 5/40 er meget bedre til min, så tager jeg da den!!

De sidste 5 år med A4 1,6 har jeg dog brugt 10/40 (Shell Helix)

Hvilket mærke anbefales? Shell?
Audi A4 allroad quattro 2.0 TDI, 2013
VW Up 1.0, 2014

Tidligere biler:
Audi 80S, 1973 — Audi A4 Avant 1.8T, 2006 — Audi A4 1.6, 2001 — Audi A2, 2001 — Audi A4 1.6, 1995
VW Touran 2.0 TDI, 2011 — VW Golf II, 1988
Brugeravatar
kirkster
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1765
Tilmeldt: 6/04/2004 08:44
Geografisk sted: Århus

Indlæg af kirkster »

Jeg har lige haft min til service hos SMC-biler. Jeg sagde de skulle smide den bedste olie på de havde. De har hældt: <b>Shell Helix Ultra 5W-30</b> som er en fuldsyntetisk olie.

Shell Helix Ultra er jo den olie, Farrari bliver fabriksopfyldt med Meget glad
Billede
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 Meget glad - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug: Billede
Besvar

Tilbage til "Tips & gode råd"