tikken fra ventilløftere
-
- Forumbruger
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 4/05/2004 19:52
tikken fra ventilløftere
Hej alle, jeg har en audi 100 2,8e 1991 kørt 200000 km, jeg har netop monteret nye ventilløftere fordi den var begyndt at tikke i starten,men den tikker stadig i starten, det forsvinder efter ca 6-8 kms kørsel jeg har prøvet med tyndere olie 5-40 castrol men det hjælper ligesom ikke, er der nogen der har en ide til hvad man ellers kan gøre, for jeg synes en v 6 skal gå lydløs stort set
bruno.
bruno.
Hej
Jeg ved ikke hvad der er det rigtige at gøre med hensyn til tikkende ventiler, men jeg har gjort mig nogle erfaringer.
Jeg har tidligere kørt Mitsubishi med hydrauliske ventilløftere og den var begyndt at tikke en del under opvarmningen.
Efter et oliskift hvor den blev påfyldt en 10W-40 olie tikkede den meget, så meget at jeg måtte skifte igen til det sædvanlige Castrol TXT softtec 5W-40, det hjælp straks.
Efter en del flere kilometer tikkede den også på Castrol olien og jeg bad værkstedet om at skifte løfterne. Da jeg hentede bilen havde de ikke byttet løfterne, men skiftet olien til Mobil 1 0w-40.
Derefter tikkede den ikke og jeg kørte 100.000 km mere uden tikken !
Mitsubishien var åbenbart ret følsom overfor olietypen og tikkede mindst på tynd olie.
Prøv at se hvad Bruno skriver, "den tikker i starten" altså når olietrykker er højt og olien er tyk. Mon skift til en tykkere olie vil give mindre tikkeri, jeg er ikke sikker.
Jeg har hørt om et par biler som ikke kunne startes igen efter de havde været kortvarigt startet op uden at blive gennemvarme. Årsagen skulle være at olien var løbet ud af ventilløfterne efter den korte start. Det tyder på at kold og tyk olie lettere løber ud af ventilløfterne, i hvert fald på nogle biler.
Tjah, hvad skal man sige ...
Er der andre der har lignende erfaringer ?
Mvh Morten
Jeg ved ikke hvad der er det rigtige at gøre med hensyn til tikkende ventiler, men jeg har gjort mig nogle erfaringer.
Jeg har tidligere kørt Mitsubishi med hydrauliske ventilløftere og den var begyndt at tikke en del under opvarmningen.
Efter et oliskift hvor den blev påfyldt en 10W-40 olie tikkede den meget, så meget at jeg måtte skifte igen til det sædvanlige Castrol TXT softtec 5W-40, det hjælp straks.
Efter en del flere kilometer tikkede den også på Castrol olien og jeg bad værkstedet om at skifte løfterne. Da jeg hentede bilen havde de ikke byttet løfterne, men skiftet olien til Mobil 1 0w-40.
Derefter tikkede den ikke og jeg kørte 100.000 km mere uden tikken !
Mitsubishien var åbenbart ret følsom overfor olietypen og tikkede mindst på tynd olie.
Prøv at se hvad Bruno skriver, "den tikker i starten" altså når olietrykker er højt og olien er tyk. Mon skift til en tykkere olie vil give mindre tikkeri, jeg er ikke sikker.
Jeg har hørt om et par biler som ikke kunne startes igen efter de havde været kortvarigt startet op uden at blive gennemvarme. Årsagen skulle være at olien var løbet ud af ventilløfterne efter den korte start. Det tyder på at kold og tyk olie lettere løber ud af ventilløfterne, i hvert fald på nogle biler.
Tjah, hvad skal man sige ...
Er der andre der har lignende erfaringer ?
Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Jeg mener også at der skal tyndere olie på. Det når hurtigere ud i de hydrauliske løftere og skaber tryk og dermed det korrekte spillerum.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Havde for kort tid siden samme problem som dig, altså motoren tikkede (kraftigt) i starten, mens den stadig var kold. Efter at havde prøvet mig frem med forskellige typer olie og var tæt på at skifte ventilløfterne, lykkedes det at få ram på tikkeret ved at benytte en TYNDERE olie, Duckhams fuldsyntetisk 5w-30
mvh/
hk
mvh/
hk
Hej !
Til jabbekot se f.eks. nedenstående links:
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/oliefaq.htm
http://www.bonneville.dk/Olie/olie.htm
Til jabbekot se f.eks. nedenstående links:
http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/oliefaq.htm
http://www.bonneville.dk/Olie/olie.htm
Audihilsener fra Kim Henriksen, Audi 100 2,3e quattro Sport, typ 44, 1990
Tyndere eller tykkere olie er jo de billigste testmåder, men burde den stortset ikke være ligeglad med helt frisk ventilløftere (den er vel trodsalt bygget til at køre 15-W40 fra fabrikken). Kunne det ikke være andre steder det haltede ?. F.eks. manglende olietryk ved opstart ? Olietrykket er da osse forholdsvis billigt at få tjekket.
- UdstyrsFreak
- Forumbruger
- Indlæg: 531
- Tilmeldt: 5/12/2003 23:36
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Har for længe siden læst om dette problem på en tysk side. Problemet skyldes en lille olietryksventil der sidder under topdækslet nede ved knasten. Der sidder en i begge topstykker og de er nemme at skifte og koster ikke det vilde ved Audi.
Min egen er også begyndt at tikke svagt, så jeg skal selv igang med at skifte dem.
Forresten hvad kostede de 12 løftere ?
Min egen er også begyndt at tikke svagt, så jeg skal selv igang med at skifte dem.
Forresten hvad kostede de 12 løftere ?
Mvh
Michael Hansen
Audi A6 (4F) Avant 2.0 TDI - 2007
MMI High, Klima plus, Farve FIS, Multifunktionsrat, Bluetooth, Bi-Xenon, LED-baglygter, Lyspakke, Glanspakke, Svingbart træk, CH/LH...
"En bør ikke accelerere fragmenter af geologisk herkomst såvel i transvasale som ballistiske baner, såfremt en selv residere i transparant domicil af ekstremt ringe brudstyrke"
Michael Hansen
Audi A6 (4F) Avant 2.0 TDI - 2007
MMI High, Klima plus, Farve FIS, Multifunktionsrat, Bluetooth, Bi-Xenon, LED-baglygter, Lyspakke, Glanspakke, Svingbart træk, CH/LH...
"En bør ikke accelerere fragmenter af geologisk herkomst såvel i transvasale som ballistiske baner, såfremt en selv residere i transparant domicil af ekstremt ringe brudstyrke"
-
- Forumbruger
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 4/05/2004 19:52
jeg valgte at købe dem originalt og de var temmelig dyre synes jeg 2700, men det du skriver med en ventil det har jeg også læst om men på en engelsk hjemmeside der hedder 12v.org ( 12 v pages-home pages ved du helt nøjagtig hvor disse ventiler sidder ?? hilsen bruno
UdstyrsFreak skrev:Har for længe siden læst om dette problem på en tysk side. Problemet skyldes en lille olietryksventil der sidder under topdækslet nede ved knasten. Der sidder en i begge topstykker og de er nemme at skifte og koster ikke det vilde ved Audi.
Min egen er også begyndt at tikke svagt, så jeg skal selv igang med at skifte dem.
Forresten hvad kostede de 12 løftere ?
Jeg har selv samme problem med en ny Audi jeg lige har købt (1991)
Dette skal klart prøves.
Hentet fra www.12V.org god side btw.
Engine Maintenance
I have a lot of valve noise, especially when I first start the engine. It goes away after long drives but tends to stay during stop and go driving. Should I worry?
Given reasonable oil change intervals with the proper weight oil and oil filters, your V6 should be smooth and quiet and not make any ticking noises. A common and easy to check problem is the oil level. While you should be careful not to overfill the oil, you should never let the oil go below the minimum mark on the dipstick.
Assuming that your oil level is OK, you probably need to replace the oil check valves under the valley pan. These valves keep oil at the top of the engine after it shuts down, so that when the engine is started there is adequate lubrication at the top end.
The part numbers for these valves should be no earlier than 078 103 175D.
Dette skal klart prøves.
Hentet fra www.12V.org god side btw.
Engine Maintenance
I have a lot of valve noise, especially when I first start the engine. It goes away after long drives but tends to stay during stop and go driving. Should I worry?
Given reasonable oil change intervals with the proper weight oil and oil filters, your V6 should be smooth and quiet and not make any ticking noises. A common and easy to check problem is the oil level. While you should be careful not to overfill the oil, you should never let the oil go below the minimum mark on the dipstick.
Assuming that your oil level is OK, you probably need to replace the oil check valves under the valley pan. These valves keep oil at the top of the engine after it shuts down, so that when the engine is started there is adequate lubrication at the top end.
The part numbers for these valves should be no earlier than 078 103 175D.
UdstyrsFreak skrev:Har for længe siden læst om dette problem på en tysk side. Problemet skyldes en lille olietryksventil der sidder under topdækslet nede ved knasten. Der sidder en i begge topstykker og de er nemme at skifte og koster ikke det vilde ved Audi.
Min egen er også begyndt at tikke svagt, så jeg skal selv igang med at skifte dem.
Forresten hvad kostede de 12 løftere ?
A6 C6 4F '05 2.4 Multi
A6 C5 4B ´98 2.4 Aut.
100 2.8 V6
100 2.2
A6 C5 4B ´98 2.4 Aut.
100 2.8 V6
100 2.2
Hmmm....der var lige en mere..
I have loud valve noise, all the time. What's the problem?
Check your oil level!
If your oil level is OK, you probably have one or two broken oil pressure valves. There is one oil pressure valve in each head that can be accessed by removing the valve cover. These valves keep oil going to the hydraulic lifters at a constant pressure. In the event of a failure of one of these valves, all of the lifters on that side of the engine may have low or no oil pressure. This is a Bad Thing which should be taken care of quickly. If one of these valves has suffered a catastrophic failure, you should probably pick up new hydraulic lifters when replacing the valves -- the lifters are cheap and you will probably have six bad ones.
I have loud valve noise, all the time. What's the problem?
Check your oil level!
If your oil level is OK, you probably have one or two broken oil pressure valves. There is one oil pressure valve in each head that can be accessed by removing the valve cover. These valves keep oil going to the hydraulic lifters at a constant pressure. In the event of a failure of one of these valves, all of the lifters on that side of the engine may have low or no oil pressure. This is a Bad Thing which should be taken care of quickly. If one of these valves has suffered a catastrophic failure, you should probably pick up new hydraulic lifters when replacing the valves -- the lifters are cheap and you will probably have six bad ones.
jakobh skrev:Jeg har selv samme problem med en ny Audi jeg lige har købt (1991)
Dette skal klart prøves.
Hentet fra www.12V.org god side btw.
Engine Maintenance
I have a lot of valve noise, especially when I first start the engine. It goes away after long drives but tends to stay during stop and go driving. Should I worry?
Given reasonable oil change intervals with the proper weight oil and oil filters, your V6 should be smooth and quiet and not make any ticking noises. A common and easy to check problem is the oil level. While you should be careful not to overfill the oil, you should never let the oil go below the minimum mark on the dipstick.
Assuming that your oil level is OK, you probably need to replace the oil check valves under the valley pan. These valves keep oil at the top of the engine after it shuts down, so that when the engine is started there is adequate lubrication at the top end.
The part numbers for these valves should be no earlier than 078 103 175D.UdstyrsFreak skrev:Har for længe siden læst om dette problem på en tysk side. Problemet skyldes en lille olietryksventil der sidder under topdækslet nede ved knasten. Der sidder en i begge topstykker og de er nemme at skifte og koster ikke det vilde ved Audi.
Min egen er også begyndt at tikke svagt, så jeg skal selv igang med at skifte dem.
Forresten hvad kostede de 12 løftere ?
A6 C6 4F '05 2.4 Multi
A6 C5 4B ´98 2.4 Aut.
100 2.8 V6
100 2.2
A6 C5 4B ´98 2.4 Aut.
100 2.8 V6
100 2.2
Der er nogen her i Audi club der allerede har afprøvet løsningen http://www.audiclub.dk/forum/viewtopic.php?t=1335
Mvh Morten
Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Hej bruno ventilerne (oil retention valves) sider ikke under topdækslet men under indsugnings manifolden under en plade så det er en lidt støre operation
mvh. Tim
mvh. Tim
Man skal ikke hænge med hovedet når man står i lort til halsen
Audi S6 plus Imola gul
Audi 80 B4 2,0
Camaro 67 cab
Audi S6 plus Imola gul
Audi 80 B4 2,0
Camaro 67 cab
- UdstyrsFreak
- Forumbruger
- Indlæg: 531
- Tilmeldt: 5/12/2003 23:36
- Geografisk sted: Horsens
- Kontakt:
Hmm mine sidder nu også under topdækslerne...
Mvh
Michael Hansen
Audi A6 (4F) Avant 2.0 TDI - 2007
MMI High, Klima plus, Farve FIS, Multifunktionsrat, Bluetooth, Bi-Xenon, LED-baglygter, Lyspakke, Glanspakke, Svingbart træk, CH/LH...
"En bør ikke accelerere fragmenter af geologisk herkomst såvel i transvasale som ballistiske baner, såfremt en selv residere i transparant domicil af ekstremt ringe brudstyrke"
Michael Hansen
Audi A6 (4F) Avant 2.0 TDI - 2007
MMI High, Klima plus, Farve FIS, Multifunktionsrat, Bluetooth, Bi-Xenon, LED-baglygter, Lyspakke, Glanspakke, Svingbart træk, CH/LH...
"En bør ikke accelerere fragmenter af geologisk herkomst såvel i transvasale som ballistiske baner, såfremt en selv residere i transparant domicil af ekstremt ringe brudstyrke"
Hmmm, er det kun på den 12-Ventilede V6 motor der sidder denne olietryksventil? Er det mon noget man skal være opmærksom på ved en 30V'er?
Mvh. John
Mvh. John
EX-BIL: Audi A4 2,8 '97 - Klik for at se den på: Audiclub's galleri eller BilGalleri.dk
(V6, 30V, 193HK, 280nm, Motorkode: ACK)
208,1 HK målt den 23/4-2006 hos Sanco i Ålborg. Se grafen: HK
Benzinforbrug:
Jeg mener at have læst at det kun er de første årgange af V6 12V'erne, så din er langt uden for farezonen
Mvh Morten
Mvh Morten
Senest rettet af morten00 31/05/2005 18:35, rettet i alt 1 gang.
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _